“My position to online instructional videos is quite ambivalent because I myself have learned so much online, but I am very curious to about how that changes my relationship to knowledge or what implications that has on the kind of information I‘m receiving. The film is an attempt to engage with and work through that ambivalence.” – Shaun Motsi

Inspired by online educational video platforms, Motsi’s work “MASTERS” delves into the production and distribution of moving images in a digitised post-pandemic world.
The film tells the story of Mr. Clarke, a retired Black independent filmmaker who receives an invitation from the controversial online edutainment platform called “Masters”. However, the collaboration spirals out of control as the startup’s agenda disrupts and redefines the protagonists‘ relationship with knowledge, education and community.
Through this narrative short-film, Motsi analyses and criticises processes of knowledge formation, particularly how institutions define learning, who has access to education, and how it is disseminated.

„Meine Haltung zu Online-Lehrvideos ist recht ambivalent, weil ich selbst so viel online gelernt habe, aber ich bin neugierig darauf, wie das mein Verhältnis zum Wissen verändert oder welche Auswirkungen das auf die Informationen hat, die ich erhalte. Der Film ist ein Versuch, sich mit dieser Ambivalenz auseinanderzusetzen oder damit zu arbeiten und für mich selbst eine Position in Bezug darauf zu finden.“ – Shaun Motsi

Inspiriert von Online-Video-Plattformen erkundet Motsi in seiner Arbeit „MASTERS” Bewegtbilder in einer digitalisierten post-pandemischen Welt.
Der Film erzählt die Geschichte von Mr. Clarke, einem pensionierten Schwarzen Filmemacher, der eine Einladung von der kontroversen Online-Edutainment-Plattform „Masters“ erhält. Die Zusammenarbeit gerät jedoch außer Kontrolle, als das Start-up das Verhältnis der Protagonist*innen zu Wissen, Studium und Gemeinschaft auf den Kopf stellt.
Dabei analysiert und kritisiert der Kurzfilm die Prozesse der Wissensbildung sowie Definition und Zugang zu Bildungsinstitutionen.

Holy. Energie. Masters. Ars viva 2023
5.5.–9.7.23

Weitere Informationen: Haus der Kunst

Abonniere unseren Newsletter