Artist Maja Smrekar challenges established notions of social structures, domesticity, anthropocentrism, family and motherhood while speculating about possibilities for cohabitation between humans and nonhumans.

The site-specific installation „unit: Hybrid Family“ (2023) is an expansion of a project for which Smrekar spent three months training her body to produce milk to breastfeed her puppy. The artist explored possibilities for breastfeeding that are not conditioned by gender, reproductive organs or genetics, and offered a new, hybrid form of family.

The stylized living room in our exhibition „Darker, Lighter, Puffy, Flat“ brings to mind the Biedermeier style and refers to the era of the Industrial Revolution. The rise of the middle class later established the ideal of the nuclear family and the home within the capitalist system. Subtly incorporated elements from Smrekar’s previous project, such as breast pumps and the icon-like portrait of the artist breastfeeding her puppy, have invaded the Biedermeier idyll, queering a space otherwise full of heteronormative markers such as home, marriage, family.

Darker, Lighter, Puffy, Flat ist eine Gruppenausstellung, die der Bedeutung der Brust in unseren Kulturen, Gesellschaften und Kunstgeschichten nachgeht. Sie versammelt internationale und lokale Künstler*innen mit neuen Auftragsarbeiten oder bereits ausgestellten Werken, die sich alle auf die eine oder andere Weise mit der Brust, den durch sie hervorgerufenen Spannungen, ihrer Sinnlichkeit und Verspieltheit auseinandersetzen. Brüste – vor allem die von Frauen – sind in jedem Bereich unseres Lebens präsent: in Werbung, in Alltagsgesprächen bis hin zur Darstellung von Frauen in Filmen und Videospielen.

Mehr unter: kunsthallewien.at

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