Denise Ekale Kum, a filmmaker from Berlin, discusses her 14 minute long short film „なつの宝物 / Natsu No Takaramono / Natsu’s Treasure / Schätze des Sommers“ for which she won the second prize at the 41st Grenzland Filmdays in Selb 2018 in the category “Children’s Film Competition”. The movie was also officially selected at the Africa in Motion Film Festival 2018. The film project, which was written and directed without a professional crew, is about a young girl in the big city of Tokyo (Japan) who wants to recover a lost treasure and shows the audience what friendship can mean.

Moderation: Dr. Malika Kraamer, Curator Africa Collections (MARKK)

Denise Ekale Kum, eine Filmemacherin aus Berlin, diskutiert ihren 14-minütigen Kurzfilm „なつの宝物 / Natsu No Takaramono / Natsu’s Treasure / Schätze des Sommers“, für den sie 2018 den zweiten Preis bei den 41. Grenzland Filmtagen in Selb in der Kategorie „Kinderfilmwettbewerb“ gewann und beim Africa in Motion Film Festival in die offizielle Auswahl aufgenommen wurde. Das Filmprojekt, dessen Drehbuch und Regie Denise Ekale Kum ohne professionelle Crew oder Equipment durchführte, handelt von einem jungen Mädchen in der Großstadt Tokyo (Japan), die einen verlorenen Schatz zurückgewinnen möchte und den Zuschauer*innen zeigt, was Freundschaft bedeuten kann.

Moderation: Dr. Malika Kraamer, Kuratorin Abteilung Afrika (MARKK)

なつの宝物 / Natsu No Takaramono / Natsu’s Treasure / Schätze des Sommers

Description (english):
A little black girl swims against the currents of uniformed masses in the vast city of Tokyo. She wanders through parks and temples, presses her nose against a pet shop window, visits the ocean at sundown. And every now and then, she bends down to retrieve a glittering piece of a discarded item. For her silent quest has a goal – to reclaim a treasure thought lost.
The short movie is the summer installment of Denise Ekale Kum’s Seasons Series. The film, shot in 2015 while on vacation in Japan, has friendship as its main theme. The main motivation for this project was, apart from finally shooting in Japan, the challenge the shoot represented: making valuable a film without a crew, without trained actors and without professional equipment. The director and her actresses were able to find freedom in those limitations.

Second Prize Children’s Film Competition – 41st Grenzland Filmtage Selb Film Festival
Official Selection – Africa in Motion Film Festival 2018

Written and Directed by Denise Ekale Kum
Starring: Kayla Aimée, Rina Suzuki, Mia Hoshino
Music: Carlo Suszek & Yuriy Seredin
Colors: Sally Shamas
Please watch the movie

Beschreibung (deutsch/german):
Ein junges Schwarzes Mädchen schwimmt gegen den uniformierten Strom aus Menschen in der Großstadt Tokyo. Sie wandert durch Parks und Tempel, presst ihre Nase neugierig gegen Fenster von Tierhandlungen und besucht das Meer bei Sonnenuntergang. Und hier und da beugt sie sich hinunter, um funkelnde Stücke und ausrangierte Gegenstände mitzunehmen. Denn ihre stille Suche hat ein Ziel – sie möchte einen verlorenen Schatz zurückzugewinnen.
Der Kurzfilm ist der Sommerteil von Denise Ekale Kums Jahreszeitenserie. Der Film, der 2015 während eines Urlaubs in Japan gedreht wurde, thematisiert verschiedene Facetten von ‚Freundschaft‘. Die Hauptmotivation für dieses Projekt waren neben Dreharbeiten in Japan, auch die Herausforderungen, die der Dreh selbst darstellte: Einen hochwertigen Film ohne Crew, ohne ausgebildete Schauspielerinnen und ohne professionelle Ausrüstung zu gestalten. Die Regisseurin und die Schauspielerinnen fanden in diesen Grenzen kreative Freiheit.

Zweiter Preis Kinderfilmwettbewerb – 41. Grenzland Filmtage Selb (2018)
Offizielle Auswahl – Africa in Motion Film Festival 2018

Drehbuch und Regie: Denise Ekale Kum